Syftet med studien är att få ökad kunskap och medvetenhet kring hur nyutexaminerade förskollärare upplever att de bemöts och tas emot i förskolans verksamhet, samt om bemötandet kan leda till eventuella konsekvenser. Studien bestod av sju stycken semistrukturerade kvalitativa intervjuer med nyutexaminerade förskollärare, där vi ville ta del av deras upplevelser av hur de har bemötts och tagits emot av förskoleverksamheten under sin första tid i yrket. Studien lutar sig mot systemteorin, där empirin har analyserats och bearbetats genom en tematisk analys för att finna teman utefter forskningsämnet. Resultatet visar att nyutexaminerade förskollärare upplevde att de bemöttes och fick stöd från rektorer på ett bra sätt medan de samtidigt upplevde det bristfälligt från både kollegor och vårdnadshavare. Mentor var någonting som alla under något tillfälle tilldelades, där upplevdes det dock att det fanns många områden som kunde utvecklas och förbättras av förskoleverksamheten. Bemötandet upplevdes kunna utvecklas inom flera aspekter för att gynna nyutexaminerade förskollärare i deras yrkesroll. Kollegialt lärande, den egna yrkesrollen samt barns lärande och utveckling uppmärksammades få konsekvenser beroende på hur nyutexaminerade bemöttes och togs emot av förskoleverksamheten. I förlängningen kunde nyutexaminerade förskollärare ifrågasätta sin yrkesroll och kunskap samt överväga att lämna arbetsplatsen alternativt lämna yrket. Sammanfattningsvis finns det flera utvecklingsområden kring bemötandet från förskoleverksamheter, som behöver utvecklas för att gynna nyutexaminerade förskollärare.