Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på bedömning i förskolan och om bedömning är en hjälp i arbetet. Det har genomförts fem semistrukturerade intervjuer för att samla kunskap om förskollärarnas syn på bedömning. Tidigare forskning har visat på att förskollärare känner sig obekväma med att använda bedömning i förskolan. Denna studie kommer att fokusera på förskollärares erfarenheter och kunskap om bedömning. Resultatet har bearbetats utifrån en tematisk analys där pragmatismen är den teoretiska utgångspunkten. Frågeställningarna som har besvarats är följande: Hur beskriver förskollärare bedömningen som sker i verksamheten?Hur kan bedömningen som sker i verksamheten påverka barnen och deras utveckling?Resultatet visar att förskollärare ser bedömning som något negativt om det används gentemot barn. Dock ser dem bedömning positivt om det är gentemot verksamheten som det används.